15.- Salt d'aigua del Salt del Molí per Forat Micó, i tornada pel sender Vora Ges

Ruta:
Caminada circular amb sortida a Sant Vicenç de Torelló fins al salt d'aigua del Salt del Molí per Forat Micó, amb tornada per la casa de pagès Espaulella i el sender Vora Ges.

Resum:
Aquesta caminada circular surt de Sant Vicenç de Torelló en direcció a Sant Pere de Torelló, la masia del Serrat i, pel camí de Forat Micó, arribar al salt d'aigua del Salt del Molí. Per tornar canviarem de banda de riu i passarem per la casa de pagès Espaulella, baixarem cap a la casa de Rabassola i seguirem el riu Ges per la seva esquerra fins arribar a l'entrada de Sant Pere de Torelló. Allà agafarem el sender Vora Ges fins a Sant Vicenç de Torelló.

Temps i distància:
5 hores i 30 minuts.
24 kms.

Dificultat:
Baixa, només cal estar preparat per aguantar el ritme durant el temps estimat.

Ja que travessarem tres vegades el riu, cal estar al cas en èpoques de pluges, doncs podríem tenir certes dificultats tot i les passeres que trobarem a cada pas de riu.
Visualitzar altimetria

Punts d'aigua:
Una font a la casa de colònies del Molí, a Sant Pere de Torelló (cap al final del recorregut).

Recorregut:
Sortida de Sant Vicenç de Torelló en direcció a l'hípica de Manubens, que passarem de llarg fins arribar a la casa de pagès El Roger. Passarem entre la casa i un gran tancat per a xais per seguir tot recte fins enllaçar amb el PRC-45 (direcció Sant Pere de Torelló) i fins trobar l'indicador que ens farà girar en direcció est i fer un petit tobogan per creuar el torrent del Pujol i, enfilant-nos de nou, entrar a St.Pere fins trobar l'església parroquial (anirem seguint els senyals grocs i blancs que anirem trobant).

Des de l'església, marxarem en sentit est en direcció cap a una petita placeta que hi ha després de l'aparcament del costat de l'església. Des d'aquí, baixarem pel camí de ciment fins trobar l'indicador que ens desvia a la nostra esquerra per agafar un camí d'herba que ens porta a la carretera asfaltada i que va vorejant per la nostra esquerra, la raconada que dibuixa el mateix camp que hi ha a tocar de la carretera. Després de caminar uns pocs metres per la carretera, la deixarem per agafar el desviament que marxa a la nostra esquerra en direcció a la casa de Fontdevila i, després de passar-la, seguirem el senyal que ens desvia a la nostra dreta, creuarem el Torrent de Padroses per les passeres que hi trobarem i començarem a enfilar el camí de pujada fins a l'ermita de Sant Roc. Després d'aturar-nos una estona a contemplar la panoràmica, continuarem en sentit nord i direcció a la Masia El Serrat , tot seguint els senyals del PRC45 que anirem trobant i fent pujada en direcció al Collet de La Portella. Cal estar atents, doncs a mitja pujada, trobarem una plaça carbonera amb un encreuament de camins. En aquest punt, deixarem el PRC45 que se'n va cap a la nostra esquerra, i seguirem pujant pel camí que segueix recte i en el mateix sentit nord-est que portem.
Arribarem al Coll de la Portella que podreu identificar pel pal d'electricitat que hi ha. Des d'aquí, són excel·lents les vistes que se'ns ofereixen de tot el congost del Forat Micó.

I ara, canviant de vessant, iniciarem el camí de baixada que transcorre per una agradable obaga que ens menarà fins a la casa de pagès de la Vall. Trobarem primer una tanca de fusta i després una bifurcació de camins (on veureu una pedra grossa que hi ha al terra). Arribats a aquí, cal que agafem el camí que marxa de baixada cap a la dreta i que, un tros més avall, segueix tot raconant com a corriol fins abocar-nos a l'ampla pista del PRC47. La seguirem en sentit nord i, just abans d'arribar a la casa de pagès La Vall, -que ens queda amagada darrera un petit turó- trobarem i agafarem la pista de desemboscar que marxa a l'esquerra. Hem d'estar al cas, doncs aproximadament a uns 50 metres, a la dreta i de baixada, comença el camí que hem de seguir (les marques blanques i grogues del PR també ens ajudaran a trobar-lo).

El traçat de camí que agafarem i que no deixarem fins trobar el baixant cap el salt d'aigua, és d'un recorregut i contrast magnífic. Les raconades obagues que trobarem amb faigs i boixedes són espectaculars. Seguirem endavant i després de creuar la pista de desemboscar que hem deixat d'inici, arribarem a la monumental roca de la Tosca de Degollats, una gran i curiosa formació rocosa d'origen calcari per la que baixa aigua de forma constant durant la major part de l'any.

Continuarem el camí en direcció Vidrà -també trobarem un indicador després de passar la Tosca- tot resseguint el congost. Poc després de la primera raconada passada La Tosca sortirem del corriol on estem per abocar a una pista més ampla que baixa cap a la nostra dreta. Nosaltres hem de continuar recte ja que si ens desviem aniríem a parar a baix el riu.

El camí que segueix més ample, ens portarà després d'una lleugera pujada i en una assolellada corba d'esquerra, a trobar la senyalització del salt d'aigua del Salt del Molí. Hem d'agafar el desviament a la dreta que continua per un corriol amb un descens força pronunciat (estigueu atents i no patineu si el terra és humit!). A mesura que anirem baixant, sentirem amb més força la fressa que fa l'aigua al caure pel salt. Arribarem davant la gorga on aprofitarem per disfrutar tant del magnífic salt d'aigua com de tot l'entorn que l'envolta. Podrem apreciar, també, les poques runes que queden del molí que hi havia hagut.

Iniciarem la tornada canviant de banda de riu. Creuarem per les passeres que hi ha i ens enfilarem pel camí que puja precisament pel mig de les runes del molí i que ens situarà just a sobre del salt. Seguirem pujant fins trobar transversalment un camí que agafarem en direcció sud, cap a la nostra dreta (Un moment! Quan sigueu aquí, és aconsellable continuar pocs metres cap a la nostra esquerra per anar a veure el bonic pont del Molí, que val molt la pena). Trobarem un indicador que ens direccionarà cap a la casa de pagès Salgueda i el Puig de les Àligues, passarem pel costat d'una torre d'alta tensió, trobarem un parell d'obagues i unes frondoses raconades de faigs. El camí, en la seva part inicial transcorre per una llarga i sostinguda pujada fins arribar a un collet, per iniciar després una llarga baixada per la part solella que acaba en un ample camí transversal que passa pel fons de la vall a on abocarem. Veurem al turó del davant, i enfilada, la casa de pagès Espaulella. Just al final de la baixada creuarem tant la pista que trobarem com el petit torrent de Salgueda que hi ha al seu costat, i començarem de sobte una curta i dreta pujada fins a la cas de pagès Espaulella, des d'on podrem gaudir d'unes vistes i un entorn molt agradables.

Una vegada a dalt del pla, el camí continua per davant del pou d'aigua que hi ha després de la pallissa. Anirem raconant fins arribar planerament a un collet, situat just després d'una corba d'esquerra. Aquí iniciarem una llarga i pronunciada baixada, en direcció sud, tot trobant alguns ramals de camí que podrien despistar-nos però no és així, ja que tots conflueixen al mateix punt. Trobarem una tanca feta amb barres de fusta que haurem de traspassar, deixant el camí que marxa a la dreta. Ens trobarem també amb una altra torre d'alta tensió i arribarem al camí dels Ferrers, des d'on tindrem unes espectaculars vistes de l'entrada al congost del Forat Micó. Farem a continuació una altra llarga baixada que ens portarà fins a una plana on trobarem la casa de pagès Rabassola.

Situats a la plana, i quedant Rabassola a la nostra dreta, per trobar el camí continuarem tot recte en el mateix sentit de baixada en direcció sud fins al fons de la plana. Just per l'esquerra d'un pi solitari que hi ha, deixarem la pista més ampla (que marxa cap a la nostra dreta i que segueix per creuar el riu Ges) i agafarem l'altre camí (per no haver de creuar en cap moment el riu). El traçat es va decantant cap a la nostra banda esquerra, amb dues amples raconades que voregen dos camps de conreu separades per una torre d'alta tensió. En arribar a l'alçada de la casa de La Teularia (ens queda a la nostra dreta i a l'altra banda del riu), continuarem sense deixar el corriol per on caminem, creuarem un petit torrent -també hi trobarem una tanca de ferro- i enfilarem una curta pujada que ens portarà fins a la casa de pagès Pigrau, també coneguda per Can Cabanes.

Agafarem la pista de ciment en sentit baixada fins trobar i creuar la carretera asfaltada que va de Sant Pere de Torelló a La Vola -en aquest punt ens retrobarem amb el PRC47- i seguirem recte fins arribar a baix el riu que travessarem per les passeres. Ja situats a l'altra banda (la dreta del Ges) arribarem al pont de La Riera que passarem per dalt. Havent-lo passat, girarem a la nostra dreta per seguir un petit i agradable corriol fins arribar a la casa de colònies d'El Molí de la Riera (punt d'aigua). Travessarem de nou el riu per la palanca que trobarem davant de la casa i farem un tros de costeruda pujada de ciment fins a la petita casa de fusta que hi ha a mitja pujada. La passarem i de seguida, a l'esquerra, tombarem per agafar el corriol que segueix el camí Vora Ges, el PRC47. Hem d'estar al cas de seguir les marques grogues i blanques per no despistar-nos, sempre tenint present que hem d'anar pel costat baix del riu i per la seva banda dreta.

Passarem per Els Mesclaments  (on es barregen les aigües del riu Ges amb les del riu Fornés), i a continuació trobarem la resclosa de Targarona.

Seguirem planejant fins passar pel costat de la casa de pagès de La Fàbrica de Targarona i, poc després de passar-la, ens trobarem un camí transversal que talla bruscament el corriol on estem, i que aboca directament al riu. Girarem doncs cap a la nostra esquerra i travessarem el riu per les passeres que trobarem -en aquest punt del riu és fàcil veure-hi crancs-. Seguirem baixant (som a la banda esquerra del riu Ges) per un camí força ample que passa pel costat de la casa i les granges del Molí de Targarona i ens porta a trobar i passar el pont de Targarona. Després de passar-lo, trencarem a l'esquerra per seguir els senyals que ens menen a les planes de la Fontsanta. Seguirem pel camí ample fins trobar la carretera asfaltada que baixa de Sant Pere de Torelló, la creuarem amb molta cura (acostuma a estar molt transitada) i travessarem el pont de l'Anijol, per trencar després cap a la dreta i encarar la pujada fins a Sant Vicenç de Torelló, el punt d'arribada.

Anònim ha dit...

Ostres què bonic!
Nosaltres hi hem estat aquest cap de setmana i ens hi hem banyat.
M'agradaria enviar-vos la foto però no sé com fer-ho.

Vam fer l'excursió des de Sant Pere de Torelló i és un camí preciós.

Moltíssimes gràcies per compartir-lo i feu-nos conèixer aquest raconet.