3.- Bellmunt, pel camí de La Vall

Ruta:
Caminada circular per arribar al Santuari de Bellmunt per la seva vessant de llevant, la de Forat Micó (segurament la més desconeguda) i que puja pel camí que remunta de la casa de pagès de La Vall.

Resum:
Sortida des de Sant Pere de Torelló en direcció a l'ermita de Sant Roc i a la masia del Serrat, per seguir després en direcció al pas del Collet de la Portella, vorejant la raconada que trobem de baixada fins empalmar amb la pista forestal que ve de la casa de pagès de La Vall i que ens portarà de pujada fins a dalt de Bellmunt.

De tornada, baixarem pel davant tot resseguint el camí vell i creuant diverses vegades la carretera asfaltada fins arribar a les cases de pagès de Pedroses i Comes.

Temps i distància:
3 hores i 30 minuts.
14 kms.

Dificultat:
Mitja baixa. Només cal estar preparat per aquest tipus de caminades, atenent al desnivell i a la durada que té, tot i que es tracta d'un traçat agradable i sense complicacions.
Visualitzar altimetria.

Punts d'aigua:
Tres punts d'aigua: una petita font tot baixant de la Portella, la font de Sant Marc a dalt el Santuari i, a mig camí de baixada, la Font Vidranesa.

accés dades tècniques, i track per GPS

Recorregut:
Sortim del poble de Sant Pere de Torelló, davant de l'església parroquial. En la part inicial de la caminada resseguirem el sender de petit recorregut  PRC45, senyalat amb dues ratlles superposades, una blanca i l'altra groga.

Marxarem en sentit est en direcció cap a una petita placeta que hi ha després de l'aparcament del costat de l'església. Des d'aquí, baixarem pel camí de ciment fins trobar l'indicador que ens desvia a la nostra esquerra per agafar un camí d'herba que ens porta a la carretera asfaltada, tot vorejant per la nostra esquerra, la raconada que dibuixa el mateix camp que hi ha a tocar la carretera.

Després de caminar uns pocs metres per la carretera, la deixarem per agafar el desviament que marxa a la nostra esquerra en direcció a la casa de Fontdevila i, després de passar-la, seguirem el senyal que ens desvia a la nostra dreta, creuarem el Torrent de Padroses per les passeres que hi trobarem i començarem a enfilar el camí de pujada fins a l'ermita de Sant Roc. Després d'aturar-nos una estona a contemplar la panoràmica, continuarem en sentit nord i direcció a la Masia El Serrat , tot seguint els senyals del PRC45 que anirem trobant i fent pujada en direcció al Collet de La Portella. Cal estar atents, doncs a mitja pujada, trobarem una plaça carbonera amb un encreuament de camins. En aquest punt, deixarem el PRC45 que se'n va cap a la nostra esquerra, i seguirem pujant pel camí que segueix recte i  en el mateix sentit nord-est que portem.
Arribarem al Coll de la Portella que podeu identificar pel pal d'electricitat que hi ha. Des d'aquí, són excel·lents les vistes que se'ns ofereixen de tot el congost del Forat Micó.
I ara, canviant de vessant, iniciarem el camí de baixada passant primer per una tanca de fusta i fins trobar una bifurcació de camins. En aquest punt, cal agafar el camí que marxa raconant i planer de l'esquerra, deixant de banda el que se'n va de baixada cap a la dreta (on veureu una pedra grossa que hi ha al terra) fins arribar a una petita font (sembla un safareig) amb uns abeuradors per al bestiar. Quan siguem aquí, veureu a l'esquerra un camí de pujada que no hem d'agafar ja que hem de continuar planejant una bona estona pel camí per on veníem fins que trobarem la pista que puja de la casa de pagès de La Vall, situada el bell mig de la vall on ens trobem.

Agafarem aquesta pista de desemboscar que puja de la vall i tombarem cap a l'esquerra per començar la pujada. Sense deixar-la en cap moment, ens enfilarem de manera quasi inequívoca, fins pràcticament a sota el Santuari. Aquesta pista queda morta en el seu tram final. Ja veureu doncs que, uns 200 metres abans no s'acabi, trobarem uns senyals vermells en uns faigs que ens indicaran el punt per on hem d'encarar el petit tros de pujada que ens separa de dalt la carena i que haurem de fer pel dret, doncs no hi ha camí dibuixat. Cal escollir la millor opció per encarar aquest últim tram que queda, dret però curt.

Ja arribats a dalt la carena, cal seguir el camí que trobarem en direcció al Santuari i que ens portarà a trobar la carretera asfaltada. L'agafarem i anirem pujant fins trobar, a pocs metres, l'aparcament de cotxes. En aquest punt, continuarem pujant per la dreta pista de ciment fins trobar l'esglaonat (comença en un trencall a la dreta on veieu un senyal que indica prohibit circular motos) que ens mena fins a dalt.

La tornada la farem tot resseguint el camí vell que baixa anant creuant la carretera asfaltada i que té un traçat molt agradable i muntanyenc. Aquest camí surt de l'aparcament de cotxes de sota el Santuari, i passa primer per l'Alzina Grossa i després per la Font Vidranesa. Ja veureu que el camí vell es va enganxant tot recte cada vegada que creuem la carretera. Només en el tram d'abans i de després d'arribar al Pedronet de la Verge de Montserrat, hem de seguir obligatòriament un tros de carretera asfaltada (avisar-vos que, quan sigueu al Pedronet, el camí vell de baixada el tornareu a trobar a uns 100 metres després del Pedronet, fent aquest trosset caminant per la carretera).

Tornarem a ensopegar amb la carretera i, en aquest moment, saltarem fins a la pista de terra que trobarem paralel·la i per sota de la carretera, per situar-nos en sentit est (cap a la nostra esquerra) i de baixada fins passar per les cases de pagès de Padroses primer i de Comes després. En començar aquesta pista, trobarem una peculiar tanca/barrera mòbil per al bestiar. A Padroses (actualment reconvertida en una residència casa de pagès - RCP) hi podreu veure unes edificacions adjuntes molt curioses que vorejarem quedant la casa a la nostra esquerra. I poca estona després de deixar Padroses, arribarem a la casa de pagès (encara avui) de Comes.

Des de Comes, la pista continua cimentada fins arribar a la casa de Fontdevila, (per on ja havíem passat en iniciar la caminada). Abocarem a la carretera asfaltada i ens enfilarem fins a Sant Pere de Torelló, punt inicial de la nostra sortida.

Albert Surinyach ha dit...

Magnífiques excursions de senderisme.