5.- Bellmunt, la volta transversal

Ruta:
Amb aproximació des de Sant Pere de Torelló, caminada circular que consisteix en fer tota la serralada de Bellmunt de forma transversal, tant d'anada com de tornada.

Resum:
Sortida des de la casa de pagès de la Redortra pujant per la carretera asfaltada que deixarem per anar a buscar el coll de Duec. A mitja pujada i en direcció cap a la carena, girarem a la dreta i continuarem transversalment per tornar a trobar la carretera asfaltada  pràcticament a sota el Santuari. Sense arribar a dalt, baixarem pel camí de la Vall fins a la casa de pagès que li dóna nom. Arribarem fins a la Tosca de Degollats, enfilarem cap al coll d'Hi Era de Massa, pujarem cap a dalt el Santuari, i baixarem per la carena fins al Coll de Duec, des d'on emprendrem la tornada, per la carretera, fins a la casa de pagès de la Redortra.

Temps i distància:
4 hores i 30 minuts.
18,35 kms.

Dificultat:
Moderada.

Punts d'aigua:
A dalt l'esplanada del Santuari, la font de Sant Marc.

Recorregut:
Sortirem de Sant Pere de Torelló per anar a buscar la carretera asfaltada que puja cap al Santuari de Bellmunt i aparcarem el cotxe pels voltants de la casa pagès la Redortra. Iniciarem la caminada de pujada per la carretera i després dels primers revolts i d'haver recorregut uns 500 metres, trobarem a la nostra esquerra i en sentit oest, al mig d'un ample revolt, un desviament cap a una pista de terra que agafarem fins trobar, a pocs metres, un tancat per al bestiar. En aquest punt, ens desviarem cap a la nostra dreta per anar pujant, primer pel mig d'alzines i roures, i després per una ampla plana fins que trobarem una tanca de ferro, just abans d'arribar a coll de Duec.

Situats al pla, buscarem el camí que marxa de pujada en sentit nord-oest i que trobareu on hi ha una petita tanca de filferro per al bestiar. Iniciarem la pujada que aviat s'enfila força dreta fins arribar a un collet. A continuació, planejarem durant uns 300 metres i, just quan el camí torna a enfilar-se (trobareu una pedrassa a terra amb un senyal vermell) hem d'agafar el corriol que s'enfila cap a la nostra dreta en sentit llevant (si continuéssim pujant en sentit oest arribaríem a dalt el cap de carena). Seguint els senyals vermells, començarem la pujada que no és massa llarga però sí força dreta. Passarem per una bassa seca i una plaça carbonera. A partir d'aquest moment, malgrat el camí segueix pujant ja ho fa de manera més planera. Estigueu al cas, perquè en cap moment hem d'agafar un parell de corriols de baixada que trobarem. També comprovareu que en algun moment, el camí és força brut de vegetació. Passarem per una petita i inesperada porta metàl·lica i el mateix corriol que fem, ens abocarà a una ampla i planera pista de desemboscar que, entre unes boniques vistes de la plana de Vic primer i del Santuari després, ens portarà a trobar la carretera asfaltada

Hem de continuar l'itinerari pujant ara per la carretera asfaltada. En sentit llevant, resseguirem per sota tota la raconada de la muntanya i, en arribar al darrer revolt de la carretera, molt tancat i just en el punt on es canvia totalment el sentit de la marxa, trobarem a la nostra dreta l'indicador i el camí que, en sentit sud (dreta), hem d'agafar. Aquest camí ens menarà cap al  Serrat dels Cristians Vells (si no agaféssim aquest trencall, arribaríem directament a l'aparcament de cotxes que hi ha a sota el Santuari) i després de carenejar durant uns 200 metres, trobarem a mà esquerra i enganxada a la llarga valla de filferro, una porta metàl·lica que haurem de traspassar.
Som ara al Camí de les Fulles. Baixarem pel dret i com poguem (és poc tros!) perquè el camí està força mal dibuixat, fins trobar transversalment la pista que ens portarà, després d'una llarga i molt més agradable baixada, fins al camí ral que va en direcció Vidrà i que coincideix amb el PRC47.

El seguirem en direcció a la casa de pagès de La Vall que veurem a la nostra esquerra i, just abans d'arribar-hi, el deixarem per agafar la pista de desemboscar que trobarem a mà esquerra, en direcció nord. Hem d'estar al cas perquè a uns 100 metres a la dreta i de baixada, hi ha el camí que hem de seguir. Les marques blanques i grogues del PRC ens ajudaran.
Més endavant, i després de creuar la pista de desemboscar que retrobem, arribarem a la monumental roca de la Tosca de Degollats, on hi ha l'indicador que ens fa enfilar pel corriol que surt cap a la nostra esquerra en sentit oest. Aquesta llarga pujada, primer molt exigent però que se suavitza després en una ampla pista, ens portarà per la baga de Canemars fins al coll d'Hi Era de Massa, des d'on iniciarem en sentit sud i seguint les indicacions que hi trobarem, la dreta pujada cap a dalt el Santuari de Bellmunt, caminant pel mig de la bonica fageda que hi ha a tota la cara nord de la serralada.

Arribarem a dalt l'esplanada del Santuari: aprofiteu per visitar-lo i contemplar les magnífiques vistes que ens ofereixen els diferents miradors.

Després del repòs, continuarem la caminada sortint de l'esplanada del davant del Santuari per anar a buscar la cresta de la carena. Agafarem, de baixada i en sentit oest, l'ample camí cimentat que trobarem (pel que no haurien de pujar els cotxes...). Just abans del primer revolt d'esquerra, hem de deixar el camí cimentat i seguir pel camí de la dreta que marxa en direcció a les grans antenes de telecomunicacions que hi ha. Després de passar per davant d'aquestes instal·lacions, continuarem resseguint tota la llarga carena per dalt -el camí està senyalitzat amb la marca d'un punt rodó vermell-. Les vistes ara son magnífiques (penseu que anem resseguint la cresta de la carena) i anirem combinant la part solella amb l'obaga -alzines i roures amb faigs-. Quan arribem al cap de la carena el mateix camí ens fa derivar a la nostra esquerra, tombant doncs cap a la part assolellada i fins arribar al Mirador: parada obligatòria per contemplar les excel·lents vistes que ofereix de la vall de Saderra, del castell de Torelló, del castell d'Orís...

Seguirem el camí tot de baixada que, de forma longitudinal, ens farà recuperar la perpendicularitat del Santuari i que ens portarà, sense pèrdua, al Coll de Duec (veureu que, a mitja baixada, retrobareu el desviament que hem agafat en començar la caminada, i que ara obviarem, perquè hem d'arribar fins al coll).

Situats al Coll de Duec, cal continuar el mateix traçat que hem fet de pujada: passar la tanca de fusta, continuar de baixada fins arribar a la plana on trobarem el tancat per al bestiar, i tombar cap a l'esquerra per trobar la carretera asfaltada que seguirem, de baixada, fins arribar a la casa de pagès de la Redortra, el nostre punt de sortida i on havíem deixat el cotxe.