La Foradada, a Cantonigròs

Ruta:
Passejada per visitar una meravella de la natura: La Foradada, a la comarca d'Osona, una espectacular fondalada on hi conflueixen un salt d'aigua, la seva gorga i un gran i curiós forat a la roca, configurant tot plegat, un entorn especial.

Resum:
Aproximació en cotxe fins al poble de Cantonigròs. Es tracta d'una caminada curta que, després d'un continuat descents, ens portarà fins a la gorga. El camí a peu d'anada i de tornada és el mateix.

Temps:
No es tarda més de 20 / 25 minuts.

Dificultat:
Cap ni una: és una passejada.

Recorregut:
Per arribar al punt de sortida, primer haurem de fer l'aproximació en cotxe. Venint de Vic (Osona), cal agafar la carretera C153 en direcció a Olot. Poc després del km. 24 trobarem, a la nostra dreta, el desviament al bonic poble de Cantonigròs. Seguirem per la llarga recta que trobem i poc abans d'arribar a l'entrada del nucli antic, trobarem un indicador amb una gran fotografia precisament de La Foradada. Trencarem cap a la nostra dreta fins arribar al ben cuidat camp de futbol, on deixarem el cotxe. Tal i com està indicat, iniciarem la caminada seguint la pista que marxa per darrera de la porteria sud del camp de futbol.
El camí és tot de baixada, sense pèrdua i ample en el seu tram inicial. Just en arribar a un indicador, girarem cap a la nostra dreta per agafar un camí més estret, ben arreglat i amb trams condicionats amb una barana de fusta. Després d'uns 25 minuts d'haver començat a caminar, arribarem a la magnífica raconada que fa la gran gorga, a sota d'un salt d'aigua i envoltada d'altes parets de roca.  LA FORADADA és un gran forat en una d'aquestes parets i un regal de la natura.

Quan siguem a baix, podrem agafar un camí que dóna la volta pel darrera de la paret foradada i que ens portarà fins a dins del forat. Aquest camí continua i puja fins portar-nos a nivell de dalt el salt d'aigua, però cal anar alerta si el trobeu moll i humit perquè podria ser arriscat.

El camí de tornada es realitza pel mateix lloc per on hem baixat, però ara fent-lo de pujada.

Per tenir en compte:
El millor moment per visitar-la és quan els raigs de sol travessen la roca i es reflexen sobre l'aigua que cau del salt. L'entorn esdevé màgic.

Efemèride:
Des del 1983, cada any se celebra a Cantonigròs el Festival Internacional de Música. És un esdeveniment de gran importància en què hi participen corals i grups de danses d'arreu del món. Prop de 400 voluntaris hi col·laboren de forma totalment desinteressada, així com unes 800 famílies d'una trentena de pobles del voltant que posen a disposició de l'organització les seves cases per allotjar els participants. Un esclat de convivència, joia i alegria. L'any 1996 la Generalitat de Catalunya va otorgar-li la Creu de Sant Jordi.