La Brecha de Rolando i el Taillón.

Conta la llegenda que el gegant Rolando migpartí els Pirineus amb la seva espasa omnipotent quan fugia derrotat de la batalla de Roncesvalles. Agonitzava i tenia el cos farcit de fletxes, però volia veure el seu país per última vegada abans de caure mort. Amb aquest cop d'espasa mortal va obrir un queixal de dimensions colossals: la bretxa de Rolando.

Deixeu-me fer una excepció i explicar-vos una sortida diferent per la seva ubicació.

Fa una colla d'anys, feia una caminada pel Parc Nacional d'Ordesa, a Osca, concretament l'anomenada "Senda de los cazadores", un recorregut molt i molt bonic que per un camí diferent al clàssic i habitual et porta de l'entrada del parc fins a la coneguda "Cola de Caballo", la bonica resclosa situada al fons de la magnífica vall.
Aquesta caminada et situa ja des dels seus inicis i en poca estona, a una alçada considerable. I precisament des d'un dels magnífics miradors que hi podem trobar, em va cridar l'atenció, i molt, l'allunyada figura d'una muntanya amb un dibuix molt particular: es tractava de la Brecha de Rolando. Un impressionant massís de pedra esberlat per la meitat. Aquesta és la imatge que em va quedar gravada:

Vaig esbrinar com s'hi accedia i em van explicar que el camí més habitual per arribar-hi era per la vessant francesa. De moment... allà va quedar.

Tot fins aquest estiu del 2012.

Cal situar-se a la regió francesa de les Hautes Pyrénées, a prop de Lourdes, al sudoest de França. L'accés es fa per l'encantadora població de Gavarnie, on hi ha una altra meravella de la natura: el Circ de Gavarnie.
L'accés i ascensió fins a la Brecha de Rolando no revesteixen cap complicació especial. Només cal estar preparat per a una sortida d'aquestes característiques. Una vegada arribats a la Brecha, cal aprofitar i fer també el cim proper del Taillón, una muntanya de 3.144 metres.

Aproximació:
Amb vehicle. En arribar al poble de Gavarnie, continuarem la carretera asfaltada tot enfilant-nos fins al Coll de Tentes, on s'acaba la carretera i on aparcarem el vehicle (hi ha un ampli espai habilitat).

Recorregut:
Sortirem de l'aparcament tot seguint la carretera asfaltada tallada i inhabilitada al trànsit. De manera planera arribarem al coll de Bujaruelo (en francès Boucharo). Allà i en sentit est trobarem, sense pèrdua, el camí que comença a pujar diagonalment en direcció al coll de Sarradets. El mateix camí continua planejant fins arribar al Refugi també anomenat La Brecha de Rolando. Aqui començarem la segona part de l'ascensió que ens situarà just a l'interior de la Brecha, om contemplarem a banda i banda les dues parets que tenen més de 100 metres d'àlçada. Hem de traspassar la Brecha. El camí segueix raconant i fins i tot planejant a la nostra dreta, en direcció oest. A la que deixem aquesta raconada de pedra començarem la tercera part de l'ascensió, ara si de forta pujada i per camí fresat fins a dalt el cim.
És una ascensió, per tant el camí d'anada i tornada és el mateix.

Temps i distància:
8 hores i 13 minuts.
15,38 Kms.

Accés dades tècniques. i track per a GPS

L'entorn és especial i les imatges espectaculars. Gaudiu-les:

La perspectiva des del coll de Sarradets

Arribant al refugi també anomenat La Brecha de Rolando

Perspectiva des del refugi

Detall de l'interior de la Brecha

i una vegada traspassada la Becha, el camí cap el cim del Taillón continua raconant en direcció oest.

Tot passada la Brecha trobem El Dedo, al seu darrera el cim del Taillón

Detall del camí de pujada que deixem al nostre darrera

El cim és una àmplia, planera i feréstega plataforma, on no s'hi troba cap signe d'identificació.
Això si, les vistes són espectaculars:

la cara NORD-OEST, a la dreta amb la imponent figura del Vignemale

la cara SUD-EST: a l'esquerra es pot apreciar el camí per on hem vingut. Al fons esquerra el pic de Marboré i també, crec, el Mont Perdut. Més a l'esquerra el circ de Gavarnie, on s'hi pot apreciar la part alta del salt d'aigua. A la dreta Ordesa