2.- Puigsacalm, pel Pas dels Burros

Ruta:
Ascensió al Puigsacalm (1514 mts.) pel Pas dels Burros. Possiblement un dels millors i més agradables recorreguts que es puguin fer pels voltants del Puigsacalm. Tot i que no és molt llarg, és prou exigent sobretot en el seu tram inicial. El camí del Pas dels Burros, vorejant tota la cara sud del Puigsacalm a mitja alçada, és d'una gran bellesa paisatgística.

Resum:
Iniciarem la caminada sortint de la collada de Bracons. Ens enfilarem en dreta pujada cap els dos Puig Tossell, primer el Puig Tossell Xic i després el Puig Tossell Gros. Carenejarem en direcció al Puigsacalm fins a trobar l'indicador del Pas del Burros, camí que queda a mitja alçada i voreja tota la cara sud del Puigsacalm. Arribarem al coll de Joanetes o dels Ganxos, per on ens enfilarem cap a dalt el Puigsacalm. La baixada la farem per Font Tornadissa i tot passant pel coll de Sant Bartomeu, arribarem a la Collada de Bracons.

Temps i distància:
3 hores i 40 minuts.
11,3 kms.

Dificultat:
Sense cap dificultat especial, però exigent en la seva part inicial on trobarem un parell de grimpades, força dretes, però sense cap perill, ni gens aèries. Cap al final del Pas dels Burros, i sense tampoc cap problema per passar, trobarem un punt amb unes cordes que ens ajudaran a agafar-nos.

Punts d'aigua:
Baixant del Puigsacalm, arribarem a Font Tornadissa, un racó molt bonic.

Recorregut:
Arribarem a la collada de Bracons, el punt de sortida, fent l'aproximació en cotxe: Venint de Vic (Osona), cal agafar l'eix Vic-Olot (C37) que deixarem just abans d'entrar al llarg túnel de Bracons. Sortirem després del km.163, a Sant Andreu de la Vola, i ens dirigirem cap al Veïnat de Dalt. Passarem pel davant del restaurant Can Piguillem i arribarem a la cruïlla amb la BV-5224 on girarem cap a la nostra dreta, en sentit pujada i en direcció a La Vall d'en Bas-Olot. Després de 4,5 kms. arribarem a dalt la collada de Bracons on aparcarem el cotxe.

Hem de marxar en sentit nord, enfilant-nos pel morro de pedra que hi trobem i  que haurem de grimpar per anar a trobar el camí que hi ha just al seu damunt, on hi trobarem un indicador. Seguirem els primers metres en sostinguda i continuada pujada. Hem d'estar atents doncs després de 350 metres, en una ample raconada i just quan el camí comença a marxar més planer cap a la nostra esquerra en sentit nord-oest, hem de continuar pujant per anar a trobar els dos Puig Tossell -només està indicat amb un senyal vermell en un faig que diu Puig de Tossell-. El camí marxa de pujada per la carena i es va enfilant amunt, i força dret -per no dir molt dret-.
Grimparem per dues canals petites, primer la de la Roca del Corb, després la del Puig Tossell Xic. A continuació enfilarem el Puig Tossell Gros, el cim més alt d'Osona amb 1461 mts. amb unes magnífiques vistes (on a banda d'un curiós pessebre, i si el vent no l'ha fet malvé, hi trobarem una senyera. Baixarem del Tossell Gros i seguirem resseguint tota la carena per dalt, en sentit nord-est i per camí ben fressat. Passarem pel costat del Puig de les Cibaderes.
Continuarem fins que trobarem (al km. 2,25) el camí que puja dels Rasos de Manter. Cal buscar a la dreta i al nostre damunt l'indicador del camí, la referència per deixar el sentit nord i planer que portem, per tombar cap a l'est i de pujada. Traspassarem la petita porta de fusta que hi trobarem.
Farem tota l'ampla raconada que vé a continuació, amb un petit rocam al final (hi ha una creu al terra). El baixarem i just al mig del camí, ens trobarem l'indicador del camí del Pas dels Burros. Tal com ens dirigeix, hem de començar a baixar. Recordem que aquest camí voreja just a mitja alçada tota la cara sud del Puigsacalm. Per tant, toca iniciar un lleuger descens fins a situar-nos-hi. La referència per començar a planejar la tindrem en un indicador que trobarem al terra.
A partir d'aqui començarem un camí molt agradable i amb unes vistes magnífiques. De les que val la pena gaudir.

Farem tota aquesta llarga raconada, on hi trobarem des de frondoses fagedes fins a diversos miradors. Just cap al final, hi ha un pas amb unes cordes clavades a la paret que ens ajudaran. També podem veure-hi gent practicant l'escalada.
Arribarem al coll de Joanetes o dels Ganxos, on hi trobarem l'indicador que ens guiarà per agafar el camí que en sentit nord ens portarà a pujar cap el Puigsacalm. La raconada, molt obaga, puja força dreta.
Arribarem al primer pla, i sortirem just davant del Puig dels Llops (1486 mts.). Val la pena arribar-s'hi doncs la vista s'ho val.
Continuarem planejant en direcció oest  fins arribar a fer la darrera i curta pujada que ens portarà fins al cim del Puigsacalm.
De dalt estant, la visió de 360º és molt agraïda:  al nord, el Pirineu Oriental amb el Puigmal, Bastiments, Costabona, Canigó, Comanegra; a l'est, la Vall d'en Bas; al sud, el Montseny; més cap a la dreta Montserrat; a l'oest, la serra de Catllaràs, Cadí i Pedraforca. En un dia clar i net, fins i tot la vista ens regala la badia de Roses.
La tornada la farem pel camí que marxa de baixada en sentit oest, la banda contrària per on hem pujat i que ens portarà fins a la Font Tornadissa. El traçat és molt marcat i sense pèrdua. Després d'una llarga baixada, ens trobarem amb l'indicador que pujant hem trobat al mig del camí i que ens ha fet baixar per anar a buscar el camí dels Burros.
Seguirem la raconada que ja coneixem, fins arribar a traspassar la porta de fusta que també hem trobat de pujada. Seguirem baixant en sentit nord, tot resseguint la tanca de filferro, fins que trobarem l'indicador del coll de Manter. Ull en aquest punt doncs continuarem baixant però tot canviant de sentit, ara en direcció oest, per l'ample ras que segueix. Després d'uns 200 metres, derivarem cap  a la nostra esquerra per una molt ample i dreta baixada que ens portarà fins a la Font Tornadissa.

D'aquí agafarem el camí que marxa en sentit sud, i que en agradable recorregut ens farà anar raconant fins arribar, primer a la collada de Sant Bartomeu -hem de seguir de baixada en el mateix sentit sud que portem-, i després d'un parell de pronunciades baixades, arribar sense pèrdua al nostre punt de partida, la collada de Bracons.