10.- Bellmunt, per la cresta

Un fred diumenge d'hivern del 2013 tot esmorzant uns exquisits peus de porc al restaurant el Mir a Santa Maria de Besora, vaig trobar l'amic Manel Pons de Sant Vicenç de Torelló i em va fer saber que s'havia reobert un antic camí que pujava carenejant des del coll de les Gargantes i que aquest nou ramal de pujada acabava ajuntant-se amb el camí que ja coneixem i que ressegueix per alt tota la carena fins arribar al Santuari.
Això volia dir, per tant, que es podia fer a peu i pràcticament seguida, tota la cresta de la serralada de Bellmunt. Una gran notícia sens dubte!

I és clar, tocava fer-la i explicar-la i ja en tenim una altra, que us recomano de veritat. M'ha semblat més convenient traçar-la de llevant a ponent. Per tant, es tracta d'una caminada circular amb sortida de la casa de pagès de la Redortra i que ressegueix la cresta des del coll de la Portella fins al coll de les Gargantes.

Des d'aquest blog, dóno sinceramanent les gràcies a qui ha tingut les ganes d'entretenir-se a buscar el temps i fer la feinada d'arranjar aquest camí que s'havia perdut. Moltes gràcies.

Ruta:
Amb aproximació des de Sant Pere de Torelló, caminada circular que recorre tota la part alta de la carena de la serralada de Bellmunt, des del coll de la Portella fins al coll de les Gargantes.

Resum:
Sortida des de la casa de pagès de la Redortra pujant per la carretera asfaltada (només en el seu tram inicial). La deixarem per anar a buscar el PRC45 de baixada, i que ens portarà fins a la pujada del Coll de la Portella.
Des d'aquí iniciarem de forma seguida el recorregut per tota la carena fins arribar, després de passar pel Santuari, al coll de les Gargantes. Després, baixarem cap a les valls de Saderra, passarem pel coll de Duec i, ja de tornada, arribarem a la casa de pagès de la Redortra.

Temps i distància:
4 hores i 10 minuts
13,02 km.

Punts d'aigua:
Només trobarem la font de Sant Marc a dalt al Santuari.

Dificultat:
Mitja baixa. Només cal estar preparat per a aquest tipus de caminades, atenent al desnivell i a la durada que té, tot i que es tracta d'un traçat agradable i sense complicacions.
Quan comencem a carenejar des del coll de la Portella, l'alçada de la part inicial de la cresta és notòria. Tot i que no implica cap complicació, cal estar atents.

Recorregut:
Arribarem a Sant Pere de Torelló des d'on, seguint els indicadors que anirem trobant, haurem de buscar la carretera asfaltada que puja fins al Santuari de Bellmunt. Després de vorejar el cementiri i enfilar una primera pujada, aparcarem pels volts de la primera casa de pagès que trobem, la casa de pagès de la Redortra.
Iniciarem la caminada tot pujant per la carretera asfaltada. Després d'una colla de revolts seguits que trobarem a l'inici, encararem una llarga i sostinguda recta que puja en sentit est. Deixarem la carretera just en el tancat revolt que trobem al final d'aquesta recta, on trobem i s'enfila el corriol que hem d'agafar.
Algun tram del recorregut que farem és brut de vegetació.
Fins trobar el PRC45, cal que estiguem al cas en quatre punts durant aquesta part del recorregut:
- quan acabem la primera pujada, curta però ben dreta, trobarem en un petit replà la primera cruïlla de camins. Cal continuar pujant per la nostra esquerra en direcció nord-est i evitar el desviament que baixa cap a la nostra dreta.
- quan trobem un torrent que també sembla camí i que marxa de pujada a la nostra esquerra. L'hem d'obviar i continuar seguint en el mateix sentit est de marxa que portem.
- de pujada i en pendent trobem tot seguit un llisar de pedra. De nou una cruïlla de corriols. Hem de seguir el que continua de nova pujada cap a la nostra dreta.
- i finalment quan es presenta de sobte, per inesperada, una curta baixada que ens porta tot seguit a topar amb el PRC45 -senyalitzat amb marques grogues i blanques-, que ens barra el pas.
Aqui toca anar, o cap amunt o cap avall. Doncs cap avall, a la dreta.
Iniciem un llarg i dret descens, majoritàriament amb el terra de forta pedra, que ens portarà fins a trobar una cruïlla de camins que conforma un gran replà del que havia estat una antiga plaça carbonera.
Situats a la plaça carbonera, cal agafar el camí que marxa de pujada cap a la nostra esquerra, en direcció nord-est. Aquí abandonem el traçat del PR. El ramal que hem d'agafar és precisament el que hi ha, al terra, un senyal del PR de no continuar.
Iniciem la pujada cap al coll de la Portella, un recorregut molt bonic per les vistes que trobem a la nostra dreta.
Arribarem a dalt,  al pas de la Portella que identificarem pel pal d'electricitat que hi ha.

Aquí hem de deixar el camí traçat per començar la pujada per la cresta.
Just a dalt del coll i en el mateix sentit de pujada que portem, a la nostra esquerra veurem marcats a la pedra uns senyals vermells. Aquí, i mal dibuixat en el seu inici, s'enfila el corriol que hem d'agafar.
És sorprenent l'alçada que, respecte a la vall de Forat Micó, hem agafat. Passarem per un parell de miradors amb unes vistes magnífiques. Val la pena aturar-nos i gaudir de les dues vessants de Forat Micó on crida l'atenció el traçat que dibuixa el congost del riu Ges.
Ens ajudaran unes marques de color vermell. Tot i que en algun punt sembli que es mig perdin, no és així doncs la pujada es segueix enfilant. Sempre carenejant. Estiguem atents doncs, tot i no revestir cap mena de perill, en algun punt de l'inici de la cresta el traçat és sobre pedra i una mica tècnic.
Però poc tros perquè de seguida retrobem el tipus de corriol habitual, enmig d'una bonica roureda.
Amb l'ajuda de les marques vermelles seguim carenejant. Arribarem a un lleuger baixant on ens retrobarem amb el traçat del PRC45 (de referència també ens servirà un tancat de filferro que trobem a la nostra dreta)
I cap amunt. Toca pujar de nou. I renoi com s'enfila aquesta vegada!!!
A la que arribem al primer replà i si les fulles dels arbres no ens ho tapen, ja veurem enfilat el Santuari.
Seguirem el traç del camí en direcció al Santuari i sense pèrdua abocarem a la carretera asfaltada.  L'agafarem i anirem pujant fins trobar, a pocs metres, l'aparcament de cotxes. En aquest punt, continuarem pujant per la dreta pista de ciment fins trobar l'esglaonat (comença en un trencall a la dreta on veieu un senyal que indica prohibit circular motos) que ens mena fins a dalt.
Arribem a dalt l'esplanada del Santuari: aprofiteu per visitar-lo i contemplar les magnífiques vistes que ens ofereixen els diferents miradors que hi trobem.

Per continuar, sortirem de l'esplanada del davant el Santuari per l'ample camí de ciment, en sentit ponent. Just abans d'arribar al primer revolt, tombem cap a la dreta per seguir el camí que marxa en direcció a les antenes de telecomunicacions que veureu. Després de passar per davant d'aquestes instal·lacions, continuarem resseguint tota la llarga carena per dalt -està senyalitzat amb la marca d'un punt rodó vermell- i això ens permetrà  gaudir de les vistes magnífiques que se'ns ofereixen -la Plana de Vic a l'esquerra i el Vidranés a la dreta- i anar combinant la part solella amb l'obaga -alzines i roures amb faigs-. Just al capdavall de la carena, al cap de carena, i quan el camí tomba cap a la nostra esquerra trobarem un ramal que segueix de baixada. L'identificarem perquè, encarat cap a ponent, està marcat amb unes senyals grogues. Aquest és el nou tram de camí que s'ha recuperat.

Aquí cal seguir les indicacions de les mateixes marques grogues, tot en pronunciada baixada i fins arribar al coll de les Gargantes. L'identificarem per un petit replà on hi trobarem una pedrassa al terrai on retrobarem de nou les marques blanques i grogues del PRC45.
Hem de davallar en sentit sud, a la nostra esquerra, on seguim en pronunciada baixada per un camí molt irregular per culpa de l'aigua i del pas de les motos. Sortirem de l'alzinar i se'ns obrirà a la vista, les planes de la vall de Saderra. Ara cal seguir baixant -seguint els senyals del PR- fins que passareu per la casa abandonada de les Valls i continuar pel camí que tot seguit baixa entre dos camps de conreu fins arribar a una cruïlla. En aquest punt, deixarem el PR i continuarem per l'ample ramal que marxa a l'esquerra en sentit nord-est, just pel costat del camp de conreu, i en direcció a la casa de pagès la Coma de Saderra. Passarem pel seu davant i continuarem seguint la pista sempre en sentit nord-est, cap al coll de Duec. Cal no deixar el traçat de la pista. En arribar a un gran pi, el camí fa una ziga-zaga cap a la nostra esquerra. Seguirem, de pujada, per dins l'arbreda fins trobar un camí, a la nostra esquerra, que en curta traçada s'enfila fins a dalt al coll. Val a dir que aquest camí, en la seva part final, està molt malmès per l'aigua.
Arribats al coll de Duec, continuarem en direcció est i de baixada fins trobar una tanca de fusta que passarem. Sempre de baixada, el camí ens farà passar per sobre un rocam planer fins abocar-nos a una plana on trobarem a la nostra dreta un tancat per al bestiar. Tombarem cap a l'esquerra fins que trobarem, molt a prop, la carretera asfaltada que puja al Santuari.
Nosaltres l'agafarem de baixada fins trobar la casa de pagès de la Redortra, el lloc on hem deixat el cotxe.

Albert Generó ha dit...

Moltes felicitats pel bloc! Ens ha ajudat a descobrir algun camí a Bellmunt que encara no coneixiem! Molt bona feina! Salut!