Bellmunt, en tren

l'estació de tren, a Torelló
Bellmunt en tren. Curiós el títol, oi?
M'explicaré:
En més d'una ocasió en Jordi Cervera, l'ermità de Bellmunt, m'ha comentat que es troba tot sovint amb trucades i consultes d'excursionistes i grups d'excursionistes que volen anar a peu fins a Bellmunt i que el seu mitjà de transport és el tren. Per tant, arriben a l'estació del tren de Torelló i li demanen per on han d'anar per arribar a peu a Bellmunt.

Per aquesta raó i perquè al llarg dels anys he coincidit a dalt amb colles d'escoltes que, de segur havien arribat en tren a Torelló, li vaig prometre al Jordi que li faria una ruta -i el track corresponent- fins a Bellmunt amb sortida i arribada a l'estació de tren de Torelló.

Com dic, ha estat i encara és habitual fer servir el tren com a mitjà de transport per fer excursionisme. I la línia de tren de Barcelona a Puigcerdà ofereix innombrables combinacions. Recordo que a la darrera Fira del Llibre de Muntanya del Cabrerès -feta a Vic- vaig veure que s'havia editat un interesant llibre de caminades fent servir el recorregut d'aquesta línia fèrria com a únic mitjà d'aproximació.

I a títol de curiositat, també van arribar en tren a Torelló els membres del Centre Excursionista de Catalunya que el dia 1 i 2 de febrer de l'any 1903 van pujar a Bellmunt segons la ressenya que van deixar documentada.

Tornant al recorregut, he mirat de buscar el traçat més senzill entre Torelló, Sant Vicenç de Torelló i Sant Pere de Torelló. Situats a la sortida de Sant Pere de Torelló, m'ha semblat que per pujar fins a dalt el Santuari, una combinació entre la carretera asfaltada i el camí vell tradicional era la millor opció. D'aquí que la part inicial de la pujada, la que va de la sortida del cementiri de Sant Pere fins al coll de l'hostal del Mal Govern transcorri per la carretera, i la resta segueixi el camí vell.
Això sí, per a qui no ho conegui, us anirà bé saber que la carretera que puja a Bellmunt va fent ziga-zagues, per tant, en qualsevol moment, si voleu deixar el camí vell que puja a través (pel dret de la muntanya, fent drecera), podeu anar caminant per la carretera que us porta a dalt. El recorregut del camí d'anada i de tornada és el mateix.

I sí, per tot plegat, m'ha semblat adient anomenar aquesta caminada que espero sigui d'ajuda i utilitat com Bellmunt, en tren

Resum:
Sortida de l'estació de tren de Torelló en direcció cap al poble veí de Sant Vicenç de Torelló per continuar, tot passant per la hípica Manubens, fins al cementiri de Sant Pere de Torelló on trobarem la carretera asfaltada que s'enfila sense pèrdua  cap al Santuari de Bellmunt.

Temps i distància:
Només anar, entre 2,30 i 3 hores. Són 10,2 kms.
Anar i tornar, entre 4,45 i 5,15 hores. Són 20,4 kms.

Dificultat:
Cap ni una.

Aquí podreu trobar l'enllaç amb els horaris de Renfe.
El telèfon de Bellmunt és el 93 744 71 07, i el nom de l'ermità és Jordi Cervera.

Recorregut:
Arribarem en tren a l'estació de Torelló i ens encaminarem cap a l'únic lloc de sortida que hi ha habilitat. A fora al carrer, girarem cap a l'esquerra, passarem pel davant de l'entrada de l'edifici de l'estació i allà mateix a l'esquerra trobarem el pas soterrani per creuar les vies.

Sortint del pas soterrani, ens encaminarem de baixada en direcció est -cap a la dreta, en sentit Barcelona- i caminant en paral·lel a la via del tren arribarem a l'avinguda dels Pirineus. Anirem per la vorera esquerra d'aquest carrer -a la banda dreta veurem els darreres del cementiri de Torelló- i seguirem fins trobar, a la nostra dreta, un pont que té les baranes pintades de color blau clar i que travessa la via del tren per dalt.

Arribats al xamfrà del pont, hem d'agafar el carrer que segueix ara de pujada per la nostra esquerra, el mateix que ve seguit del pont. Entrem al carrer Ausiàs March. Millor anar per la vorera dreta que ens menarà directament a Sant Vicenç de Torelló.
En la seva part inicial, de pujada, trobarem a la nostra esquerra l'IES Cirviànum i després un petit pont alçat que travessa el carrer. A continuació, ja de planer i també a l'esquerra, veurem les malmeses instal·lacions del que havia estat un dels més importants grups industrials de la Vall del Ges: la popularment coneguda com "la Vitri" i després un seguit de vivendes unifamiliars. Sense deixar la vorera per la que marxem, veurem al nostre davant, al fons, les instal·lacions del col·legi Lloriana i el camp de futbol de Sant Vicenç i abans, a la nostra dreta i fent xamfrà queda el bonic mas restaurat, la Torra i a l'altra cantonada un pi amb un petit monolit al costat.

En aquest xamfrà i sense deixar la vorera on ens trobem, hem de canviar de sentit girant a la dreta per direccionar-nos, tot recte, cap al poble de Sant Vicenç de Torelló que ja veiem al fons
Quan arribem a Sant Vicenç trobarem a la dreta el pavelló municipal i a l'esquerra una sucursal del BBVA. Creuarem diversos carrers de la població, seguint recte fins arribar a trobar una botiga/estanc que ens barra el pas, moment en què tombarem cap a l'esquerra i trobarem una placeta. Hem de seguir pel carrer que, en el mateix sentit que portem, marxa de baixada per la dreta de la plaça. Entrem al carrer de la Font que ens dibuixa un ample revolt de dreta i que, quan deixem els edificis, ens aboca a la nostra esquerra a una bonica panoràmica tant de Bellmunt com de Sant Pere de Torelló.
El carrer arriba a una cruïlla on hi trobem una colla de contenidors. Cal agafar el camí que marxa cap a l'esquerra, encarats cap a Bellmunt.

Els xais de la casa de pagès El Roger
Al final d'aquesta recta arribarem a la darrera casa de Sant Vicenç i que fa cantonada, adornada amb  caps de cavall de pedra sobre els pilars de la valla exterior. En aquest punt, seguirem per la carretera cimentada que marxa en lleugera pujada a la nostra esquerra. Aquesta pista ens portarà fins a l'hípica Manubens -haurem trobat i seguit un indicador que diu Torrents de Codines-.

Arribats a les magnífiques instal·lacions de l'hípica, les travessarem per la seva part central, en el mateix sentit que portem, entre la casa pairal que ens queda a l'esquerra i les quadres dels animals que ens queden a la dreta. A continuació i en lleugera pujada pel terra de pedra que hi ha, trobem a l'esquerra un cobert per a la palla dels cavalls.
El camí segueix, ara de baixada, de forma ampla en el mateix sentit nord que portem.

El traçat del camí ens dibuixa com una V invertida, tot derivant cap a la nostra dreta. Trobarem una mena de bassa curiosa que hi han fet -potser per netejar els cavalls- i a continuació creuarem un petit torrent que ens farà canviar el sentit que portem. Tombem cap a la dreta i en direcció sud.

Tot recte i en lleugera pujada arribarem a la casa de pagès del Roger, amb unes àmplies instal·lacions dedicades a la cria de xais.
Sense deixar el camí que portem, aquest ens derivarà en direcció est i encarats cap a sant Pere de Torelló (veurem al nostre davant, al fons, el seu campanar).

Camí de Sant Pere
Seguirem tot recte, primer en lleugera baixada -creuarem un petit torrent- i després en lleugera pujada per una pista de pedra fins retrobar el camí, ara més ben dibuixat, que seguirem fins arribar a un parell d'arbres que sobresurten a la nostra esquerra. Ens acabem d'enfilar a la petita carena transversal que tenim al nostre davant. Des de dalt al replà veurem a l'altra banda el camp de futbol del Sant Pere.

Ara toca canviar de sentit i anar cap a la nostra esquerra, encarats de nou cap a Bellmunt. Tot i que el traçat del camí torna a quedar desdibuixat perquè caminem per un pedregar, no tenim pèrdua amb la direcció que portem i  en lleugera pujada amb la referència de Bellmunt al nostre davant. També ens servirà de referència el tancat amb filat de ferro que trobarem a la nostra esquerra. I un tros amunt, clavat al terra trobarem (i no en farem cas), un pal amb un indicador del PRC45, però nosaltres seguirem pujant tot recte fins arribar a un camp de conreu que queda a la nostra dreta. Al capd'amunt d'aquest camp el camí tomba a la dreta i el ressegueix per dalt. Passat el camp, el camí gira ara a l'esquerra i ens aboca just al costat del cementiri de Sant Pere de Torelló, a on trobarem la carretera asfaltada que agafarem per començar la pujada al santuari de Bellmunt.

Així doncs, situats a la carretera, toca anar cap amunt. Farem una primera pujada que tot i ser curta, puja de valent. Després del primer replà arribarem a la bonica i molt ben restaurada casa de pagès de la Redortra.

Casa pagès La Redortra
A continuació el traçat de la carretera segueix amb una colla de revolts força seguits. A mi m'agrada aquest entorn i el paisatge d'aquesta part del recorregut iveure els cavalls pasturant pels camps del voltant. Passats els revolts i després de fer-ne un que trobareu força tancat de dreta, encararem en sentit est una llarga recta de pujada. Fets uns 250/300 metres trobarem a la nostra dreta clavat al terra i pintat de color blanc un indicador de ferro que diu Pedroses. Encara que no ho sembli estem al coll anomenat de l'Hostal del Mal Govern, on fa molts anys hi havia hagut una casa, ara totalment desapareguda, amb un hostal que portava aquest nom.

És just després de passar l'indicador blanc de Pedroses que hem de deixar la carretera i enfilar-nos pel seguit de dreceres que anirem trobant.  El corriol de pujada segueix a la nostra esquerra i el trobarem a la vorera esquerra de la carretera indicat amb un senyal pintat al terra, just a uns 20/25 metres de l'indicador de Pedroses.

I cap amunt. Aquesta nova pujada, força senyalitzada amb diferents colors de marques ens tornarà a abocar, un tros més amunt  a la carretera que resseguirem fins arribar al Pedronet de la Verge de Montserrat  i que és parada obligatòria ja que des de mirador, en un dia clar, podreu contemplar Montserrat.
Continuem per la carretera fins tornar a agafar el camí que retrobem a la nostra esquerra després de dos revolts passat el Pedronet, just després d'un senyal de trànsit.
Al final d'aquest nou tram arribarem a Font Vidranesa. El camí continua pel seu darrera. Tornarem a creuar la carretera i, seguint el camí que trobem tot recte, arribarem a la monumental Alzina Grossa. Entreteniu-vos admirant la seva majestuositat i reprengueu la marxa pujant pel corriol que es dibuixa pel seu darrera.
A partir d'aquí iniciem la part del recorregut més agradable, sobretot perquè el seu traçat és més suau. Tornarem a creuar, i per última vegada, la carretera fins arribar al capdamunt on trobarem l'aparcament de cotxes emplaçat a sota el Santuari i encararem la darrera i dreta pujada pel camí cimentat que, tot i que també arriba a dalt donant la volta pel darrera, el deixarem de banda, per agafar el camí solell del davant, pujant l'esglaonat que hi ha després del roure gran que trobarem i que ens situarà a la placeta de davant el Santuari de Bellmunt.
Ja hem arribat: ara toca gaudir del lloc i del paisatge.

I la tornada, pel mateix camí per on hem vingut fins a l'estació del tren.